Cases

Service Platform

En hel by er gået online i kampen om kundernes gunst

CityChef2020-netværket var i april på studietur til tyske Wuppertal og belgiske Hasselt for at hente inspiration og ideer hjem til dansk detailhandel. Innovative digitale løsninger og nyeste forskningsresultater var kernen i deltagernes kompetenceudvikling. Indbyrdes matchmaking og den strategiske samarbejdsform quadro helix fulgte med: Wuppertal inddrager borgerne aktivt i deres satsning på e-handel.

 

Innovationsnetværk Service Platform er vært for CityChef2020 – et kompetence- og matchmakingnetværk med adgang til ny viden og erfaringsudveksling for citychefer i danske handelsbyer. På denne studietur deltog 14 cityforeninger, seks vidensinstitutioner, fire kommuner og to innovationsnetværk.

 

Wuppertal går nye veje med digital platform og partnerskaber på tværs
For at styrke detailhandelen i konkurrencen med f.eks. Amazon og Zalando har Wuppertal taget initiativ til projektet OnlineCityWuppertal (OCW). Formålet er at udvikle en digital markedsplads for byens detailhandlende, understøtte omnichannel-tankegangen og ikke mindst sikre levering til byens kunder samme dag.

 

Lokal e-handel vækster stærkt i Wuppertal. Og CityChef2020 fik inspiration fra en række forretningsmodeller, blandt andre ROPO – 'Research Online, Purchase Offline', fortæller projektleder Andres Haderlein. Deltagerne besøgte butikker, der er med på OCW-platformen. Fælles for dem er, at e-handel fører mere handel med sig i den fysiske butik:

 

- Interessant change-management-tilgang til OnlineCityWuppertal med simple forståelige fokuspunkter: Retail til web, dag-til-dag-levering og lave entry-barrierer, siger Signe Madsen, Via Design.

 

Hvordan designes en oplevelse
Næste stop var Retail Design Lab, der er et videncenter på Hasselt University i Belgien. Her er fokus på synergien i koblingen mellem designthinking, merkantile perspektiver og nye teknologier.

 

Centret er førende i forskning inden for detailhandel, butiksdesign og design af oplevelser. De seneste forskningsresultater bygger primært på eye-tracking teknologi og viser interessante findings på ROI og oplevelsesdesign.

 

- Spændende at universitetet arbejder med, hvordan kunderne kan påvirkes. De forskellige fokusområder er hver især vigtige, og det må i sidste ende være en ongoing proces, eftersom markedet ændrer sig så hurtigt og markant, som det gør i øjeblikket, siger André Andersen, Nykøbing.

Cluster Excellence Denmark | Havnen 66, Lemvig | Admiralgade 15, 2., Kbh K.| info@clusterexcellencedenmark.dk