Cases

VIFU - Videncenter for fødevareudvikling

Fra grums til mums

Nordeuropas første kaffefarm blev anlagt på Smukfest i 2018.

 

Den globale kaffeproduktion er under pres. Så godt som alle verdens kaffeproducerende regioner kæmper med udfordringer, som kommer til at ændre vores kaffevaner og skrue priserne på kaffe i vejret. Derfor er der brug for at eksperimentere og tænke nyt – bl.a. i forhold til at udnytte en større del af kaffebønnens næringsværdi.

 

Kaffe-eksperimentarium og no waste projekt
Den udfordring har et konsortium ledet af VIFU – Videncenter for fødevareudvikling taget op. I 2018 etablerede konsortiet bestående af Peter Larsen Kaffe, Smukfest, Champost, TagTomat, Teknologisk Institut, Peoplez og VIFU et kaffe-eksperimentarium på Smukfest. På et studiebesøg på festivalen året før spottede projektleder Conny Hanghøj fra VIFU den store mængde kaffegrums, der blev smidt ud, og fik idéen til et no waste projekt. Peter Larsen Kaffe var meget interesseret i at arbejde med idéen, og VIFU samlede projektkonsortiet og stod for projektledelsen. Efterfølgende blev projektet udvidet med en kaffefarm.

 

Stort uudnyttet potentiale i kaffeplanten
Fagfolk estimerer, at man i dag blot anvender 3 til 5% af kaffeplantens potentielle næringsværdi i form af proteiner, antioxidanter, vitaminer m.m., og det tal vil Peter Larsen Kaffe gerne ændre. 

- Vi skal se på råvaren med nye øjne. F.eks. ved en fermenteringsproces, hvor bønnen gæres, kan vi frembringe nye typer produkter fra kaffebærret. Dette ønsker vi at eksperimentere med, og vi forventer at skabe en ny anvendelse af en velkendt plante og optimere udnyttelse af de store ressourcer, som biomassen indeholder, siger Lars Aaen Thøgersen, udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe.

 

Kaffegrums-eksperimenter
På festivalen blev alt kaffegrums fra Peter Larsen Kaffes kaffebarer indsamlet. Teknologisk Institut testede næringsindholdet, og der blev udført forsøg med at anvende grumset som gødning til andre naturprodukter som fx frugttræer. Der arbejdes også med at udvikle egentlige fødevarer af grumset – fx snackbar og proteinprodukter. Kampagnen ’Fra Grums til Mums’ blev nomineret til Spot:On Activation Award. 

 

Virksomheden TagTomat stod for at udvikle kaffefarm-området, plantekasserne og måderne, som området bæredygtigt skal drives på. På lang sigt skal hele området være et sted, hvor professionelle og frivillige kan eksperimentere med bæredygtig udvikling af nye og gamle naturprodukter, biodiversitet og genbrug året rundt.

 

De foreløbige resultater fra projektet har været så lovende, at konsortiet har besluttet at indsende en ansøgning til Innovationsfonden for at få støtte til at fortsætte arbejdet med at udnytte en større del af kaffeplanten.

Cluster Excellence Denmark | Havnen 66, Lemvig | Admiralgade 15, 2., Kbh K.| info@clusterexcellencedenmark.dk