Cases

Lifestyle and Design Cluster

Markedsindsigt og matchmaking på studietur til Thailand

Mindst én gang årligt arrangerer Lifestyle & Design Cluster en studietur til et marked eller område af særlig interesse for danske livsstilsvirksomheder.

 

I 2018 gik turen derfor til Thailand. Et marked, der er i markant vækst og har en voksende mellemklasse med interesse for dansk design. Flere kendte, danske virksomheder har outsourcet deres produktion til Thailand, hvorfor turen både havde fokus på at få indblik i deres håndværksmæssige kompetencer, det stigende marked for danske produkter og mulige videnssamarbejder.

 

Deltagerne i den danske delegation talte repræsentanter fra både virksomheder og uddannelsesinstitutioner, som alle havde appetit på at opleve, hvordan Thailand har ændret sig – både som marked og som en destination for potentielle samarbejdspartnere.

 

Én af deltagerne var Philip Gueniau, stifter og CEO hos RICE, der især er kendt for farverige melaminprodukter.

- Jeg var meget tilfreds med turen. For en som mig, der siden 1997 har arbejdet med Thailand på den produktionsmæssige side, var det lidt af en overraskelse, at jeg lærte så meget. Især lærte jeg en masse om, hvordan salg og marketing fungerer i Thailand, hvilket jeg aldrig havde arbejdet med før, siger han.

 

Faktisk kom der mere ud af turen, som Philippe Gueniau aldrig tidligere havde arbejdet med. Nemlig nye kontakter. 

- Der kom nye kontakter ud af turen fra matchmaking aktiviteterne, hvor den største kommercielle kontakt er en kæde, der er interesseret i at forhandle vores produkter. Processen er lidt langsommelig, men dog ganske positiv. Jeg har fået en masse indsigt i, hvordan man gør business i Thailand anno 2019. Så jeg har også lært noget rent kulturelt, siger han.

Turen var en øjenåbner, og selv om jeg føler, jeg er en garvet rotte, når det kommer til Thailand, så var der mange ting, der kom bag på mig.

 

Også for uddannelsesinstitutionerne var der værdifuld læring at hente med hjem fra østen.

Det forklarer Helle Graabæk, der til daglig er studieretningsansvarlig for tekstiluddannelserne på Designskolen Kolding.

- Da meget dansk designproduktion er outsourcet i dag, er det ekstremt vigtigt at have den nyeste viden om netop dette. Vi havde også god tid til at diskutere internt, hvad vi fandt vigtigt på turen, siger hun og fortsætter:

- - Det var spændende at se, hvordan den design- og arkitektskole, vi besøgte, arbejder, og hvilke vidensområder, de vægter højt. Især hvor meget de gør ud af deres kreative workshops var inspirerende at opleve for os, der beskæftiger os med viden og læring. Særligt universitetets modeafdeling var på højt, fagligt internationalt niveau, siger Helle Graabæk.

 

FAKTABOKS:
Studieturen til Thailand havde 11 deltagere i form af otte virksomheder, tre videninstitutioner og var arrangeret af Lifestyle & Design Cluster i samarbejde med den danske ambassade i Bangkok, Thailand. Turen var finansieret af ordningen under SIU Innovation Express.

Cluster Excellence Denmark | Havnen 66, Lemvig | Admiralgade 15, 2., Kbh K.| info@clusterexcellencedenmark.dk